top of page

BOO-BOO

1. Ini percubaan kedua Pakatan Harapan memerintah Malaysia. Pada kali pertama, the stake was high. Rakyat nak perubahan now and then. Kalau boleh nak berlaku overnight.


2. Penyokong yang memangkah Harapan pun high demand. Mereka bukan set2 walaun dan taksuber. Selain dari penyokong lawan, penyokong PH pun boleh tahan. Mereka juga pengkritik hebat .

3. Pemimpin yang ada pun susah nak adjust. Berpuluh tahun jadi pembangkang, finesse dalam Kerajaan mereka kurang. Masih skeptikal dengan penjawat awam.


4. Kali kedua dapat peluang, saya percaya mereka dah belajar. Ada benda yang perlu diperbaiki, ubah dari kali pertama. Penjawat awam jangan dibuat musuh, jadikan kawan. Bagi peluang mereka buktikan kesetiaan kepada Kerajaan. The Government of the day. Saya percaya mereka profesional.


5. Penyokong PH pun saya rasa mereka dah bertenang. Takde nak demand too early too soon. Mereka ambil pendirian lihat dan tunggu. Namun, jangan pula dibuat beberapa perkara boo boo:


i. Jadikan Zahid Hamidi Timbalan Perdana Menteri. Ini pada saya tidak boleh diterima sama sekali. Macam mana TPM kita ada kes rasuah di Mahkamah, tapi masih diterima memimpin negara. Tunggu lah kes selesai dulu dan jika dia didapati tak bersalah.


ii. To be fair, Lim Guan Eng dan Syed Saddiq juga perlu tunggu. Settle kes mereka dulu. Jangan letak dalam line up Kabinet. Itu bukan cara Kerajaan yang mendokong governance dan reformasi.


iii. Trust the government servant. Kalau boleh lantik kalangan pentadbir prosesional di Pejabat Perdana Menteri. Kurangkan lantikan politik. Jangan dibuat seperti PM terdahulu. Banyak isu yang timbul.


Ketua Setiausaha Sulit Kanan PM bolehlah dilantik di kalangan PTD top tier yang wibawa. Itu antara tugas paling penting dalam pentadbiran negara. Penghubung PM ke dunia luar dan Kementerian yang ada. Jangan lah lantik orang luar. Lantik PTD yang faham ekosistem. Itu pada saya langkah pertama pentadbiran berjaya.

6. Kerajaan ini akan menjadi the most scrutinised government yang ada. Ramai akan memerhatikan mereka. Dalam dan luar negara.


7. Tak dapat dinafikan DSAI merupakan a great orator. Now, we want to see whether he is a doer.


8. Dulu dia merupakan Ketua Pembangkang yang terbaik kita pernah ada. Sekarang, kita akan tengok dengan menjadi Perdana Menteri, adakah beliau boleh lakukan perkara yang sama.


Salam hormat, Liyana Marzuki



16 views

Recent Posts

See All

TUKAR

Betul ke nak tukar Kerajaan lagi, apa cerita sebenarnya?

Bình luận


bottom of page