top of page

DINOSAUR

1. Saya dari dulu sudah kempenkan. Kalau Malaysia nak bergerak ke depan, kita kena buang politik dinosaur. Feud 30 tahun Tun M- DS Anwar. Kita dah penat dah. PM yang dah naik, jangan lah nak jadi PM semula. Ni nampaknya, banduan Kajang pun ada cita2.

2. Tempat lain, PMnya muda belaka. Jacinda Arden dan Justin Trudeau. Muda belia. Singapura pun PM in waiting umur 50 tahun. UK baru dapat PM baru, Rishi Sunak umur 42 tahun. Baru lah rakyat naik semangat dah boleh senyum.

3. Tapi saya sedar dan tahu, setiap parti di Malaysia ni, Presiden dan orang nombor satu, semua set2 lama. 60 tahun ke atas sudah. Ada yang nak masuk 100 tahun pula. Makanya, untuk PRU15 ni kita kena telan saja. Mereka ni pun masih rasa nak berkuasa, taknak pass pada orang muda.

4. Namun, voices on the ground dah berbunyi. Set2 lama ni susah nak menang nanti.

5. DS Anwar ada masalah di Tambun, itu seat menempah maut politik kalau tak jaga. Tun M pun sama. Seat Langkawi bukan safe lagi. Ramai yang aim.

6. Dengar cerita di Pagoh, TS Muhy pun congak2 taknak bertanding. Tak stabil jua. Di Bagan Datuk pun, ramai nak masuk jarum. DS Zahid belum tentu selamat lagi. TS Hadi pula orang dah rasa tak relevan, dalil keluar ikut suka. Pening dibuatnya.

7. Di Bagan, dengar cerita LGE punya kempen pun orang tak datang. Orang Cina pun support pun level air suam.

8. Di Pekan, banduan Merpati dah tak layak. Nak buat Langkah Pekan dan naik kembali, ada kemungkinan. Tapi adakah partinya sanggup berkorban? Nescaya ada On slaught dari rakyat.

9. Semalam sebelum tidur saya terpikir, adakah PRU15 ini PRU terakhir dinosaur berkuasa? Harap2 begitulah. Sudah tiba masa, Malaysia bergerak keluar dari politik lapuk dan lama. Bagi pula pada orang muda.

10. Makanya, untuk PRU15, saya cadangkan tekankan undi kepada orang muda/ muka baru. Bukan warlords lama yang berkurun2 di situ.

11. Kalau boleh, kita nak nampak lebih banyak muka muda/ non-dinosaur (bawah 60 tahun) dalam Parlimen.

Ini wish list saya, as of October. Harap2 pengundi, boleh menangkan mereka.

UMNO Khairy Jamaluddin Syahril Hamdan Johari Ghani Azalina Othman

DAP Anthony Loke Hannah Yeoh Steven Sim Gobind Singh

PKR Rafizi Ramli Nurul Izzah Wong Chen Maszlee Malik Fahmi Fadzil

BERSATU Wan Ahmad Faysal

PAS Dr Samsuri Mokhtar Dr Azman Ibrahim Fadhli Shaari

AMANAH Adly Zahari Faiz Fadzil

Pejuang/ GTA Mukhriz Mahathir Che Asmah Ibrahim

MUDA Syed Saqqid (tengok dulu kes dia 28hb ni)

Warisan Darell Leiking Insyirah Munirah

12. Sorry, ini saja yang saya prefer. Parti2 lain tak menonjol sangat set Hang Nadimnya. Kalau nak orang kenal, perlu lebih berusaha.

13. Bagaimana saya pilih mereka? Kena ingat tiada politikus yang sempurna. Ada je yang tak kena di mata. Makanya, ini senarai yang pada saya the lesser evils kepada negara. Bukan bermakna mereka maksum pula.

14. Kena ingat, kita undi mereka ni untuk 5 tahun, kalau mereka ke laut, kita boleh balun. Angkat orang lain pula lain tahun. Personality Politics kita perlu tolak jauh2.

15. PRU15 ini kita ada 6juta pengundi baru. Mari undi set2 Hang Nadim, kalau nak Malaysia baru.

Salam hormat, Liyana Marzuki



5 views

Recent Posts

See All

TUKAR

Betul ke nak tukar Kerajaan lagi, apa cerita sebenarnya?

Commentaires


bottom of page