top of page

HARI PERTAMA


Tamatlah sudah, hari pertama Dewan Rakyat penggal ini. Paling menarik Usul Undi Percaya. Ini pengamatan saya:


1. Ucapan Ketua Pembangkang boleh dipuji. Clear dan tegas. Walau ada beberapa retorik, ada juga fakta. Dia layak la jadi Ketua Pembangkang. Bukan Pagoh dan Marang. Tu memang celah gigi PM nanti.


2. Tukang karut Parly identified already. Belah Kerajaan kita ada Hulu Langat. Mula2 tu dia emo sekali kena panggil “Kera”. Belah Pembangkang kita ada, Pendang. Ya rabbi. Dia punya meraban. First timer barangkali. YB Besut pun sama. Asyik mencelah. Then the old face macam Arau dan Jelutong.


3. My fav perbahasan, Belah Pembangkang: saya suka Uztaz Fadhli (Pasir Mas), Belah Kerajaan: Johari Ghani (Titiwangsa), Rafizi Ramli (Pandan) mereka bahas penuh facts and figures. Dr Dzul (Kuala Selangor) pun not bad.


4. Takiyuddin (Kota Bahru) ok lah bahas pasal undang2 lompat parti. Tapi kena lauk la dengan Azalina (Pengerang). Nampak jawapan balas cukup ngam di situ. Habis Taki terkedu.


5. Retorik nama Kerajaan Perpaduan diulang2. Pada saya, tiada implikasi pada rakyat. Gunalah la nama apapun, yang kita nak Kerajaan dan Pembangkang yang bekerja untuk rakyat. Guna nama Tuhan sekali pun, kalau tidak membantu rakyat dan meranapkan negara, apah pun tak guna. Makanya, nak politik berpada2. Kita tengok outputnya. Bukan dinilai pada nama.


6. All in all, cannot deny the facts. Kalau bab kompentensi, substance dan pengalaman berbahas, wakil PH dan BN lebih menyerlah. Even wakil GRS Sabah nampak lebih meyakinkan daripada wakil Bersatu Sabah, Ronald Kiandee. GPS usah cerita la, tak siapa berani usik 😅


7. Cuma satu, mana kiraan nombornya? Taktikal pihak Kerajaan, bila kiraan Undi Speaker pakai nombor bilangan 147 orang. Bila Undi Percaya hanya guna Undi Suara. Nombor tiada pula. Ni namanya akai 😅 Maka, tak boleh lagi dikata Kerajaan Perpaduan ini ada bukti 2/3. Kita tunggu usul Budget pula.


8. Walau apapun, apa jadi hari ni tunjukkan Kerajaan dan PM sudah absah (valid) lantikan. Sudah punya sekurang2nya majoriti mudah. Benarlah apa yang Agong putuskan. Jangan la pulak buat stunt yang bukan2. Tunggu la 5 tahun pula.


9. Kita sebagai pengundi, kita sudah ada Kerajaan yang kuat untuk buat kerja. Pastikan kita juga buat check and balance. Bukan saja atas Kerajaan, tetapi Pembangkang juga.


10. Mana baik kita sokong. Mana salah kita bantah. Tak kira mana belah. In sya Allah, demokrasi makin subur dan negara akan terbela. Bila both sides buat kerja.


Salam hormat,

Liyana Marzuki


140 views

Recent Posts

See All

TUKAR

Betul ke nak tukar Kerajaan lagi, apa cerita sebenarnya?

Comments


bottom of page