top of page

SETIA

1. Saya selalu tulis, politik seperti air. Ia fluid. Berubah2 ikut keadaan. Pepatah Melayu pun cakap, sekali air bah, sekali pantai berubah. Tunjukkan besar nya kuasa air tu. Ia boleh merubah keadaan.


2. Orang Politik pun sama. Mantra mereka, “there is no permanent friend, there is no permanent enemy. Only permanent interest”.


3. Jadi kita saksikan dalam politik Malaysia, macam mana dua seteru utama boleh tidur sebantal. Macam mana kawan sebantal boleh jadi lawan. Mereka boleh berubah2 ikut matlamat dan keadaan. 


4. Masa PRU13, PAS dan DAP sekolam. Tak langsung kita jangka. PRU14, mereka clash pula. UMNO dan PAS, seteru sepanjang zaman. Post Langkah Sheraton, boleh pulak sama2 duduk dalam Kerajaan.


5. Yang pastinya, macam manapun mereka balun sesama sendiri, mencarut dan maki2, at the end, mereka boleh tolak semua itu. Macam takde benda pun yang berlaku.


6. Tapi yang penyokong taksubers, akan terus mengikut arus. Menyokong membuta tuli tanpa jemu.


7. Dulu geng PPBM ketika dalam PH punya hentam PAS. Tak caya tengok macam mana dulu, WAF gelar walaun bodoh belaka. Sebab nak bertanding di Machang pakai bendera PAS, dan dan minta maaf.


8. Dulu geng PAS dan UMNO saling bergandingan nak bahankan PH. Sekarang mereka kembali bergaduh sakan. PH dulu siap buat lagu Hoi ya Hoi. Sekarang yang penyamun tu lah yang dia sokong.


9. Dulu geng Pejuang maki2 TSMY dan AA. Sekarang dah nampak peluru mereka ke DSAI, TSMY sudah suci pula.


10. Ada juga di kalangan Pempengaruh pun sama. Dulu nampak dia mesra Bossku, sekarang dia hentam kemain. Lagi mesra pula dengan PM baru. Normal la tu.


11. Sama juga dengan yours truly. Dulu memang tak berkenan dengan Anwar Ibrahim. Kes dia masih melekat di hati. Tapi nak bandingkan dengan apa yang ada. Kita kena pikirkan the lesser evil pada negara. Selagi dia kompeten dan cakap serupa bikin, kita sokong. Kalau ke laut, kita boleh balun.


12. Apa yang saya nak cakap, demokrasi kita makin matang. Jajaran politik yang dibuat, jadikan musuh jadi kawan. Bukan saja orang politik berubah2 pendirian.


13. Penyokong dan pengundi pun sama. Kita bertukar2 juga nak sokong siapa. Ada yang ikut parti and pemimpin pujaan mereka. Ada juga yang centrist atau atas pagar, pikir mana yang baik untuk negara. Sambil pertimbang lanskap politik yang ada. Mana yang kuat nak melawan anasir jahat.


14. Apa pun kena ingat. Rukun Negara cakap, “Kesetiaan kepada Raja dan Negara”. Takde tertulis dalam tu kena setia kepada parti yang nak berkuasa.


15. Rukun iman dan agama pun sama. Tiada satu parti pun dalamnya, yang boleh bagi gerenti tiket ke syurga.


Salam hormat, Liyana Marzuki



109 views

Recent Posts

See All

TUKAR

Betul ke nak tukar Kerajaan lagi, apa cerita sebenarnya?

תגובות


bottom of page