top of page

SUHU POLITIK

Saya baru tonton perbahasan Mini Budget PMX tadi. Pagi tak sempat tengok live. Kena kerja. Ini pengamatan saya:


1. Tidak boleh dinafikan, PMX so far is the best orator yang ada dalam Dewan. Isi dan susunan kata jelas. Menikam dalam diam. Petikan Shakespeare dan ayat Al-Quran disulam. Orang yang nak sanggah balik pun terdiam.


2. Perangai keBERUKan kurang hari ini. MP yang ada behave sekali. Seni bahas beliau kita boleh angkat topi. Awal2 lagi dia dah bagi mandat pada Speaker. Boleh ambik tindakan pada MP Kerajaan juga. Beliau taknak rakyat tengok MP berperangai kera.


3. Reverse psycho dia bila MP PN datang menyerang. Dia balas dengan baik. Siap memuji. Mereka pun naik segan. YB Pendang, Kota Bahru, dan Ketua Pembangkang kena back hand. Halus je. Yang lain bila dia berucap mereka nampak tergamam.


4. Dari segi isi perbahasan, ia taktikal yang disegani. Bagi bantuan pada penjawat awam dan beri imbuhan naik gaji. Bantuan rakyat juga diawalkan untuk bulan Januari. Mangsa banjir dibantu dengan peruntukan khas. He hits the right notes.


5. All in all, pada saya beliau berjaya menurunkan suhu politik kita. Tengok response MP Pembangkang selepas beliau berucap, mereka ada sikit hormat. Walau tak banyak. Boleh baca FB Pasir Mas dan seangkatan.


6. Pada saya, he’s the PM we need for now. Dia boleh menyatukan politikus negara, mereka ada sikit segan dengannya. Kita doakan la yang baik2 saja.


7. Moga prestasi berkekalan, takde boo boo baru dibuat. Bukan saja untuk negara tetapi untuk rakyat.


Salam hormat,

Liyana Marzuki


165 views

Recent Posts

See All

TUKAR

Betul ke nak tukar Kerajaan lagi, apa cerita sebenarnya?

Comments


bottom of page